Jak prodat byt? Postup při prodeji svépomocí i s realitkou

Zkuste podčlánkovou inzerci

Trh s nemovitostmi je pro nezkušeného člověka nepřehledným místem. Chcete-li prodat byt, který vlastníte, popřemýšlejte v první řadě o způsobu prodeje. Jak tedy na to? Jaké máme možnosti a co všechno musíme vyřídit?

Jak prodat byt svépomocí?

Pokud prodáváte byt vlastními silami, připravte se na běh na dlouhou trať. Před samotným uvedením nemovitosti do inzerce si zjistěte veškeré informace, které jsou pro následný prodej podstatné. Mezi tyto náležitosti patří:

  • Zjištění aktuálního stavu nemovitosti – jedná se například o věcná břemena, exekuce, předkupní nebo zástavní právo či jiné zápisy ve prospěch dalších osob. Nejlepším způsobem pro ověření těchto skutečností, je vystavení list vlastnictví. Ten získáte na nejbližším katastrálním úřadu nebo pobočkách CzechPointu. K výpisu z katastru nemovitostí je možné přijít také elektronicky na www.cuzk.cz, nicméně zde získáte pouze jeho zkrácenou verzi, která neobsahuje všechny informace, které budete potřebovat.
  • Aktualizace informací v listu vlastnictví – pokud již máte přístup k listu vlastnictví, aktualizujte jej. Jedná se o zastaralé informace jako jsou již neplatná věcná břemena, zástavní práva dávno zaplacených hypoték a podobně.
  • Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB) – k úspěšnému prodeji si připravte také průkaz o energetické náročnosti budovy. Jedná se o doklad, který ukazuje, kolik daná budova spotřebuje elektrické energie.
  • Kopie vašeho nabývacího titulu – ať už jste nemovitost zakoupili, zdědili nebo nabyli darem, připravte si danou smlouvu.
  • Vyúčtování – Připravte si také kopie posledních vyúčtování. Případný kupující se jistě zajímá o přibližné částky za zálohy, výdaje do fondu oprav a na provoz společných prostor. Zjistěte si u domovníka, zda sdružení plánuje nějaké větší rekonstrukce v domě, které by platby do fondu navýšily.

Když máte vyřízeny všechny výše uvedené dokumenty. Můžete se pustit do vlastní inzerce. Je mnoho bezplatných serverů, kam inzeráty umístit. Svoji nemovitost je vhodné do inzerátu nafotit. Fotografie by měly prezentovat všechny místnosti bytu, ulehčí vám to další dotazy od zájemců a rozesílání dodatečných obrázků nemovitosti.

Získání kupce – co teď?

V případě, že někdo projeví zájem o koupi bytu, zařiďte hned několik věcí:

  • Kupní smlouva – je nutností v případě prodeje. Smluvu si nechte vypracovat u advokáta – to s sebou nese poplatek – jeho výška závisí na cenách daného advokáta.
  • Smlouva o advokátní úschově – je dokument, který budete muset opět vyřídit v advokátní kanceláři. Jedná se o službu, kdy advokátní kancelář přijme finance od kupujícího a veškeré cenné papíry a smlouvy, které souvisejí s prodejem. Tato služba se platí dle aktuálních cen dané advokátní kanceláře, nicméně v praxi to chodí tak, že se platba dělí mezi kupujícího a prodávajícího, jelikož advokátní úschova peněz je v zájmu obou stran.

Po prodeji nemovitosti se odhlaste z trvalého pobytu, pokud jej v bytě máte nahlášený. V neposlední řadě také ukončete smlouvy s dodavateli energií, případně se domluvit s kupujícím na jejich přepsání na jeho osobu.

Nevýhody prodeje bytu svépomocí

Z výše uvedeného je tedy evidentní, že prodej bytu vlastními silami není pro nezkušeného člověka ničím jednoduchým. Praxe je však ještě mnohem horší. Je zde totiž riziko, že pokud nedodržíte veškeré náležitosti, které k prodeji bytu patří, můžete velmi jednoduše přijít o peníze i nemovitost. Inzertní weby jsou živnou půdou pro ostřílené spekulanty, kteří neznalého člověka lehce podvedou. Je tak možné, že se stanete jejich obětí.

Další nevýhodou prodeje na vlastní pěst je také to, že prodejce nebude schopen získat dostatečné množství zájemců a bude muset s cenou dolů. Nakonec tak může prodělat o mnoho víc peněz, než by zaplatil za provizi pro makléře.

Abyste předešli tomuto nemalému riziku a ulehčili si dny plné zařizování, je vhodné přenechat prodej bytu již zmiňovaným realitním kancelářím nebo realitním makléřům.

Jak prodat byt?

Jak prodat byt s realitním makléřem?

Lepší variantou pro prodej bytu je rozhodně spolupráce s realitním makléřem. Ten samozřejmě zná postup při prodeji bytu a má zkušenosti s různými situacemi a nástrahami, které mohou nastat. Kromě toho jsou realitní makléři schopni vyřídit veškeré dokumenty a náležitosti spojené s prodejem za vás, což vám ulehčí opravdu hodně práce a úsilí.

Zkušený realitní makléř vám také zajistí větší množství zájemců, a to díky databázi prověřených klientů z předchozích prohlídek, o kterých již má informace. Zájemci se po prohlídce nemovitosti mohou zúčastnit online aukce, kde sami navyšují prodejní cenu nemovitosti.

Další výhodou při prodeji nemovitosti realitním makléřem je profesionální prezentace, ať už se jedná o zveřejnění vhodného inzerátu na realitním serveru, nebo vedení prohlídek bytu a jednání se zájemci.

Samozřejmostí je také zajištění veškerého právního servisu s prověřenou advokátní kanceláří, se kterou realitní makléř běžně spolupracuje. Výhodou je, že makléři spolupracují také s finančními poradci a bankovními společnostmi. Ti dokážou zájemci spočítat hypotéku a následně zajistit financování. To všechno samozřejmě usnadňuje a urychluje průběh prodeje, což je výhodou i pro prodávajícího.

V případě, že si pro zprostředkování prodeje majitel nemovitosti vybere realitního makléře, je nutné uhradit provizi. Co je ale důležité vědět je, že prodávající nic neplatí dopředu. Veškeré poplatky za služby realitního makléře jsou uhrazeny až po úspěšném zajištění zájemce. Tomu se pak odměna za veškeré služby připočítává ke kupní ceně, což znamená, že prodávající defacto neplatí žádné poplatky.

TIP: Hledáte-li spolehlivou a osvědčenou realitní kancelář s praxí a zkušenými makléři, vsaďte na RE/MAX Delux. Jejich pobočky najdete po celé republice a vaše reality budou v těch nejlepších rukách!


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 100 Kč
Zobrazit formulář pro nákup